Thursday, March 17, 2011

Woi Manusia Tolong La Bersyukur Dalam Hidup

Assallammualaikum

Hyeee...Long time jugak tak buat entri.Macam biase ayat yang selalu gunakan..Semestinya sup bonjot adabi..oppss!! salah-salah...semestinya aku sibuk melakukan tugas tugas untuk meningkatkan keuntungan pada company nie tapi gaji aku tak meningkat ningkat gak..haha..Untuk itu aku pon sibuk kan diri mencari pekerjaan lain.weee~~.Alhamdullah da dapat nextmonth da leh koje..hihi

Ok permualaan je dah menunjukkan aku bersyukur dengan apa yang aku dah dpat sekarang dan rezeki yang aku dapat..Alhamdullah...

Tapi tajuk di atas agak kasar..tapi kasar ke??ada lagi kasar aku nak tulis la tapi tak payah la..aku nak sucikan diri nie..supaya bertambah tambah suci..haha

Tapi orang yang tak reti bersyukur nie tak boleh nak cakap baik baik la..Orang seperti ini memang kene kasar je..huhu..Bukan kasar la..tapi tegas dengan mereka nie..

Kalau nak ikut kan memang bersepah orang yang tak reti bersyukur nie..Di mana mana saja ade mereka nie.Kenapalah dorang  nie jadi macam tue..

Salah satu sebabnya mereka nie tak pernah puas dengan apa yang mereka ada..Kita pun tahukan manusia mana penah puas dengan apa yang dah dimiliki itu dah boleh dikira dengan lumrah hidupkan..Aku sendiri pon tak puas lagi dengan apa yang aku ada sekarang dan aku akan cuba sedaya upaya dan usaha dengan lebih lagi untuk hidup nie. Ini bukan bermakna aku tak bersyukur aku cuma nak meningkatkan tahap kehidupan supaya lebih baik..Tak salah kan..

Lagi sebab orang yang bersyukur nie die tak boleh tengok orang lebih dari die..Kalau boleh orang sekeliling jaganla nak lebih baik dari die ke lebih pape sekali pon mesti die pun nak dan akan buat ape saja asalkan dapat.Asal dapat kalau berpuas hati tak pe gak dah dapat nie tak puas hati lagi banyak komplen komplen..Kat situ dah nampak die tak bersyukur langsung dengan nikmat Allah dah bagi pada die..

Selalunya orang yang bersyukur nie pon boleh di ketegorikan sebagai orang yang tak reti nak menghargai sesuatu itu. Lebih kurang je maksud die cuma perkataan lain lain..Meraka tak akan menghargai apa yang dah ada depan mereka dan bila satu ketika apa yang ada depan mereka itu pergi pada masa itu mereka mula lah nak rasa nak menyesal..hellooo der tak guna lu nak nyesal nyesal bagai la..Dah tak guna da,,Tue la sapa suruh tak tahu menghargai dan bersyukur..

Orang macam nie mereka akan menyesal lambat laun tapi bila nak rasa menyesal tue ambik masa gak la sebab sekarang mereka di bagi nikmat dulu..Lepas dah naik lemak time tue sesuatu akan terjadi dalam hidup mereka yang akan melibatkan masa depan..Masa itu timbul la rasa menyesal la..Mase tue sebaiknya cakap kat mereka mereka nie..Padan muka lu derrr...hahaha..plus gelak setan sekali..haha..Tak baik la weh! ksian mereka kan..

Sebaiknya bagi la nasihat pedih pedih lagi pedih pada mereka..Baru mereka rasekan sampai jantung..haha..Isshh kejam kejam..Bukan bukan bagi la mereka nasihat yang membina supaya mereka tak ulangi perkara yang sama dalam hidup..Hidupkan cuma sekali..Kalau hidup berkali kali nak buat lagi xpe gak..haha

Jadi kita sebagai manusia bersyukurlah dengan apa yang kita miliki sekarang kalau kita mahu lagi usaha la lebih gigih..Insyaallah akan ada rezeki kita bila kita berusaha..




No comments: